توکیو – در روز معاملاتی سه شنبه در بازارهای آسیا یورو در برابر دلار آمریکا و ین ژاپن با توجه به کاهش رتبه بندی های بانک های ایتالیا توسط بخش سرمایه گذاران موسسه رتبه بندی مودی و همزمان با ادامه ابهامات سیاسی در کشور یونان تحت فشار باقی مانده است.

موسسه رتبه بندی مودی اعلام کرده است که در اوایل روز معاملاتی جاری رتبه بندی 26 بانک ایتالیا را که مدت زیادی بود در فهرست کاهش رتبه بندی قرار داشتند کاهش داده است.

معامله گران مستقر در توکیو می گویند که همچنین با توجه به افت ارزش بازارهای سهام منطقه ای– شاخص متوسط سهام نیکی به پایین ترین سطح خود در طی سه ماه گذشته رسیده است – و انتشار صورت جلسات بانک مرکزی استرالیا مربوط به نشست راهبردی این بانک در 1 می گرایش به ریسک بازار با کاهش مواجه شده است. صورت جلسات بانک مرکزی استرالیا دلایل کاهش بیشتر از میزان مورد انتظار 50 صدم درصد در نرخهای بهره استرالیا در اوایل ماه جاری را نشان داده اند.

سران سیاسی کشور یونان در روز سه شنبه فرصت دیگری دارند تا تلاش نمایند بن بست سیاسی که در طی هفته گذشته با آن مواجه شده اند را بر طرف کنند و از برگزاری دور دوم انتخابات جلوگیری نمایند، این دفعه این مقامات سیاسی به دنبال امکان تشکیل یک دولت دارای مدیریت کارشناسان فنی می باشند.

تحلیلگران می گویند که امواج خروج احتمالی یونان از منطقه پولی یورو در کشورهای دارای اقتصاد آسیب پذیر از قبیل اسپانیا قوی تر خواهد بود چرا که شرکت ها، بانک ها و دولت ها در این کشورها تا حد زیادی به تأمین مالی خارجی وابسته می باشند.

اگرچه در چند ماه اخیر برای بر طرف نمودن بحران بدهی دولتهای اروپایی اقدامات راهبردی مختلفی اجرا شده اند، نگرانی ها در مورد چشم انداز منطقه پولی یورو مجدداً در حال افزایش می باشند.

آتسوشی هیرانو، رئیس بخش فروش بازار ارز بانک سلطنتی اسکاتلند مستقر در ژاپن، می گوید که همزمان با تجدید نگرانی های مربوط به بدهی کشور اسپانیا و تأمین مالی بانک های ایتالیا کاهش ارزش یورو از لحاظ فنی بسیار قابل توجه بوده است.

در حال حاضر بازار بر روی ارقام اولیه تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول منطقه پولی یورو تمرکز کرده است که قرار است در ساعات بعدی روز جاری منتشر گردند. همچنین در ساعات بعدی روز جاری فرانسوا اولاند بعنوان رئیس جمهور فرانسه سوگند یاد می کند و سپس به دیدار آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در برلین خواهد رفت.

آلکس سینتون، معامله گر ارشد گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند طی یادداشتی گفته است به نظر می رسد که بحران بدهی دولتهای اروپایی در منطقه پولی یورو در حال وارد شدن به مرحله جدید خطرناکی می باشد چرا که به نظر می رسد اختلاف نظر بین اجرای اقدامات ریاضتی و رشد اقتصادی موضوع اصلی مذاکرات آتی بین فرانسوا اولاند رئیس جمهور مخالف اجرای اقدامات ریاضتی و آنجلا مرکل خواهد بود که طرفدار اجرای این نوع اقدامات می باشد.

هیرانو از بانک سلطنتی اسکاتلند می افزاید که همه اینها به سیاست مربوط می شوند. با توجه به تاریخ صدها سال در اروپا، بعید است رابطه بین آلمان و فرانسه دچار تغییر زیادی گردد آنهم بدلیل آنکه رئیس جمهور فرانسه تغییر کرده است. با اینحال ریسک چنین چیزی وجود دارد.

طبق اعلام شرکت ای. بی. اس آمریکا از طریق سی. کیو. جی. یورو در برابر دلار آمریکا در مقایسه با سطح 1/2822دلار به سطح 1/2828 دلار رسیده است. ارز رایج اروپا در برابر ین ژاپن نیز در مقایسه با سطح 102/36 ین به سطح 102/47 ین رسیده است.

دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در مقایسه با سطح 79/85 ین به سطح 79/88 رسیده است.

همچنین دلار آمریکا در برابر فرانک سوئیس در مقایسه با سطح 0/9365 فرانک به سطح 0/9360 فرانک رسیده است.

شاخص دلار آی. سی. ای – که دنباله روی دلار آمریکا در برابر سبد ارزها می باشد – نیز در مقایسه با سطح 80/708 به سطح 80/683 رسیده است.

پوند انگلستان نیز در برابر دلار آمریکا در مقایسه با سطح 1/6091  دلار به سطح 1/6092 دلار رسیده است

منبع www.iTahlil.com:


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا